GONÇALO BYRNE ARQUITECTOS
 

trancoso, portugal

2006-2013

 

Coauthor: Oficina Ideias em Linha (José Laranjeira)

 
 

Photos: FERNANDO GUERRA FG+SG PHOTOGRAPHY

Centre for Interpretation of Jewish Culture Isaac Cardoso

The Centre for Interpretation of Jewish Culture Isaac Cardoso was commissioned after several works in the city of Trancoso by our studio, which started with a broader understanding of the history of this territory included in the so-called “Historical Villages” due to the unique characteristics of its morphology and buildings. The city of Trancoso is divided between three zones: the castle, located at a high altitude (where we refurbished by our studio; the historic centre, delimited by the remained circular; and the area outside the walls of more recent expansion, punctuated, still, by a few religious buildings.

The Interpretation Centre occupies a small-sized triangular block in ruins, in the dense urban fabric of the medieval fortified village, in an area once referred to as the Jewish quarter of Trancoso. The building is dedicated to preserving the memory of the Jewish presence in this territory, which dates back to the 14th century (paying homage directly to Isaac Cardoso, a Jewish doctor born in the early 17th century in Trancoso, having been Chief Physician of the Court of Madrid, and obliged to refuge in Verona due to religious persecutions).

Reinforcing the corner geometry, the building displays an acute angle on the intersection of two narrow streets - Rua do Poço dos Mestres and Travessa do Poço do Mestre - opening the field of vision for both streets, while subtly insinuating its presence in the public space.

The building’s exterior surfaces feature an irregular stereotomy of granite stones and few openings, preserving the intimate character of the interior while reinforcing the impression of a solid stone mass, which echoes the materiality of the adjacent buildings.

This massive character is also assumed in the sequence of the interior spaces, which are revealed similarly to voids carved inside a large stone prism.

The main room - the centre’s heart - refers to the sacred space of the Sephardic Synagogue, whose most obvious inspiration is the Synagogue of Tomar, rising to the full height of the building. The ceiling design presents a complex geometry, created with several skylights that filter the sunlight that, when reflected by the wooden panels that line the interior of the room, create a golden light, delicately enveloping the sacred space.

 
 

Português

 

 O Centro de Interpretação Judaica Isaac Cardoso (CIJIC) surgiu na sequência de vários trabalhos na cidade de Trancoso, com início numa leitura mais vasta sobre a história deste território que integra as designadas “Aldeias Históricas”, devido às características singulares da sua morfologia e construções. A cidade de Trancoso divide-se, genericamente, em três áreas: o castelo, situado a uma cota alta (onde interviemos, igualmente); o centro histórico, delimitado pela muralha circular que subsiste; e toda a área fora-de-muros de expansão mais recente, pontuada, ainda, por alguns edifícios de carácter religioso.

O CIJIC ocupa um quarteirão triangular em ruínas, de dimensão exígua, na malha medieval onde se pensa ter existido a Judiaria de Trancoso, dedicando-se à preservação da memória da presença judaica, que remonta ao século XIV neste território (e homenageando, directamente, Isaac Cardoso, médico judeu nascido no início do século XVII, em Trancoso, tendo sido Médico-Chefe da Corte de Madrid, acabando por se refugiar em Verona, na Itália, devido à perseguição religiosa). 

Reforçando a geometria de base triangular do quarteirão, o edifício exibe, no cruzamento entre a Rua do Poço dos Mestres e a Travessa do Poço do Mestre, um ângulo agudo como um cunhal, abrindo o campo de visão para ambas as ruas, enquanto insinua subtilmente a sua presença no espaço público.

As superfícies exteriores do edifício apresentam uma estereotomia irregular de pedras de granito e poucas aberturas, preservando o carácter íntimo do interior, ao mesmo tempo que reforçam a impressão de uma massa de pedra sólida, na qual ecoa a materialidade dos edifícios contíguos. 

Este carácter maciço é, igualmente, assumido na sequência dos espaços interiores, que se vão desvelando à semelhança de vazios esculpidos no interior de um grande prisma de pedra.

A sala principal - o coração do centro - remete para o espaço sagrado da Sinagoga Sefardita, que tem na Sinagoga de Tomar a sua inspiração mais evidente, elevando-se a toda a altura do edifício. O desenho do tecto apresenta uma geometria complexa, criada com várias clarabóias que filtram a luz solar que, quando reflectida pelos painéis de madeira que forram o interior da sala, criando uma luz dourada, envolvendo, delicadamente, o espaço sagrado.